U kent het wel, uw smartphone (laptop, tv of een ander product) die u een paar maanden geleden nieuw hebt gekocht doet het opeens niet meer. Het defecte product wordt dan vervangen door de leverancier/winkelier. Vaak ontvangt u een nieuwe exemplaar, maar soms ook een refurbished of remanufactured exemplaar. Moet u daar als consument genoegen mee nemen?

Op 18 april 2017 heeft de Rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan in een zaak tegen Apple (ECLI:NL:RBAMS:2017:2519)  waarin het volgende zich afspeelde. Een consument had een nieuwe iPad Air 2 gekocht. Na verloop van vier maanden kon de iPad geen contact meer met de wifi maken. Apple heeft vastgesteld dat reparatie niet meer mogelijk was en geeft de consument een remanufactured exemplaar. De consument gaat niet akkoord en vraagt de rechter om een oordeel.

Bij de rechter verweert Apple zich door te stellen dat de consument geen recht heeft op een nieuwe iPad, aangezien de aangeboden iPad van hetzelfde type is. Weliswaar kan deze gebruikte onderdelen bevatten, maar de prestaties en betrouwbaarheid zijn volgens Apple gelijk aan die van een nieuwe iPad.

De rechtbank wijst het verweer van Apple af en de eis van de consument toe. De consument heeft recht op een nieuwe iPad, immers zij heeft een nieuwe iPad gekocht. Bij vervanging door de leverancier/winkelier heeft de consument daarom recht op een nieuwe iPad. Zou de consument een gebruikte iPad hebben gekocht, dan zou zij bij vervanging ook recht hebben op een gebuikt exemplaar. Apple moet aan de consument een nieuwe iPad leveren.

Deze regel geldt natuurlijk niet alleen voor de iPad van Apple, maar ook voor andere producten die stuk gaan. Als consument hoeft u zich niet neer te leggen bij een refurbished of een remanufactured exemplaar.

Hebt u een vraag over uw rechten bij een defect product? Neem dan contact met ons op, ik help je graag verder.